Hory
 -- Prvé dni ...
 -- Druhé dni ...
 -- MB vs AP
Francúzsko  Švajčiarsko  Taliansko     Okolo Mont Blancu   >>   Prvé dni ...

Kde, ktorý deň práve sme.   - mapka trasy -

Sme v Chamonix a nezačína sa to dobre. Prší a je mi veľmi zle. Láme ma horúčka a namiesto prejavov radosti z príchodu, končím na zadnom sedadle auta. Majka našla malú ubytovňu tak sa presúvam na posteľ. Ráno sa to lepší so mnou aj s počasím, tak sa napriek všetkému rozhodneme vyraziť.

1. Tre-le-Champ - La Flegere ... Prvé ťažké metre
Vyrážame neskoro ale máme toho dnes v pláne menej. Namiesto tradičného štartu v Les Houches, sme sa rozhodli začať v osade Tre-le-Champ. Už po prvých dvoch krátkych stúpaniach sa nám otvára výhľad na severný hrebeň Mont Blancu a nám začína byť jasné prečo, je práve táto časť prechodu označovaná za jednu z najkrajších. Grand Balcon Sud alebo aj veľký južný balkón, ponúka ozaj nádherné výhľady. Má to len jednu chybu. Chata La Flegere je ľahko dostupná lanovkou zo Chamonix, a za pekného počasia sa to v okolí hemží turistami.
Plánované štyri hodiny sme šli plne naložený niečo vyše piatich, ale vzhľadom na to, že som deň predtým nevládal ísť hore schodmi do izby ... je to dobré.

2. La Flegere - Les Houches ... viac ľudí lieta ako kráča
Aj tento deň sa nám Mont Blanc ukazuje v plnej kráse. V kútiku duše závidíme výhľady paraglajdistom, ktorých je plná obloha. V určitých chvíľach sa zdá, ako keby bola biela kupola Mont Blancu obsypaná farebnými konfetami.
Po miernom úvode, začíname stúpať na vrchol Le Brevent. V ľavo Mont Blanc, napravo krásne údolie Diosaz. Napriek tomu sú naše oči čoraz viac uprené do zeme. Telo mierne zohnuté pod váhou batohu, a v mysli za každou zatáčkou očakávame vrchol plný výletníkov. Na naše milé prekvapenie je vrchol Le Brevent len náš. Lanovka nepremáva. Naberáme sily a pomaly vyrážame na vyčerpávajúci zostup do Les Houches. Navečer sme o 1600 výškových metrov nižšie.

Aiguille Verte a Les Drus Len tak si letím. No poď už.

3. Les Houches - Refuge Nant Borrant ... z dedinky do dedinky
Trochu otrasený po včerajšom zostupe, ale ľahší o stan a karimatky, prekonávame úmorný a nudný výstup popri lanovkách do sedla Col de Voza. Na naše šťastie, je trošku pod mrakom. Sedlom prechádza zubačka a my sledujeme jej kľukatú cestu do konečnej zastávky - Nid d'Aigle vo výške 2372 metrov. Tam začína obvyklý výstup na samotný Mont Blanc. Zrakom pátrame po chate Gouter, na ktorú by v tomto čase mali prichádzať prvý navrátilci z dnešného výstupu na vrchol Mont Blancu. Čoskoro je ale hora v oblakoch, a my pokračujeme ďalej poľnou cestou. Prechádzame malými usadlosťami a viac ako hory dnes obdivujeme alpskú architektúru. Zo snívanie o našom vlastnom domčeku v horách nás čochvíľa vyruší dážď. Trochu premočený sa potužujeme kávičkou v Les Contamines a za tmy prichádzame na chatu Nant Borrant.

Neskoro večer keď už všetci zaliezli do postelí, sedím v jedálni, dopĺňam svoje poznámky a dopíjam poslednú šálku čaju. Myšlienkami som už v ďalšom sedle, ktoré nás zajtra čaká. V tomto rozpoložení sa lepšie prizriem šálke z ktorej pijem. Je to krásne porcelánová šálka, za ktorú by sa u nás nehanbili v žiadnej kaviarni. Od šálky som sa dostal k chatárovi, ktorý už rozkladá veci na raňajky. V prítmí jedálne obdivujem jeho vytrvalosť a to s akým potešením sa pohrá s natočením každej šálky a tanierika pod ňou. Áno maličkosti, ale veľa krát sú to maličkosti ktoré najviac potešia.

Bude lečo.

4. Refuge Nant Borrant - Ville des Glaciers ... hŕba amíkov v kravíne
Ráno vstupujeme do hmly, ktorá nie a nie ustúpiť. Za mierneho mrholenia stúpame do prvého dnešného sedla - Col du Bonhomme. Majka chytá formu a začíname dobiehať prvé skupinky. Krajina nám pripomína škótsku vysočinu, kde sme síce ešte neboli ale videli sme film statočne srdce :). Počasie sa zlepšuje a my sa rozhodujeme pre výškovú variantu na trase TMB.

V niektorých etapách TMB sa dá zvoliť, či pôjdete náročnejšou trasou (vyššie položeným hrebeňom / sedlom) alebo zostanete nižšie v údolí. Zvyčajne to za Vás rozhodne počasie.

Chodník sa stráca a opäť objavuje v skalnej suti, ktorú striedajú snehové polia. Prichádzame do sedla Col des Fours, ktoré je najvyšším bodom na našej ceste okolo Mont Blancu. Kvôli nízkej oblačnosti, nám však toto miesto žiadne extra výhľady neponúka. Cestou nadol nás predbieha skupinka postarších pánov, vedená mladou sprievodkyňou. Páni sa nechcú dať zahanbiť a poskakujú tou suťou ako kamzíky v súbojoch a priazeň samičky.
Po nepríjemnom strmom klesaní prechádzame popri nádhernom vodopáde. Už je pomaly zvykom využiť jazierka a vodopády na osvieženie unavených nôh. Takýto malý kúpeľ nás doslova "postaví na nohy". Cez trávnaté lúky sa miernym klesaním blížime k poslednej "chate" na Francúzskej strane. Tá naozaj nemá chybu. Bývalý kravín nanovo omietnutý, na oboch stranách dlhá pričňa a pod ňou miesto na veci. Na nekonečnej posteli každý dostane svoj matrac. V mysli sa mi vybaví film ... slnce, seno ... a už len čakám kedy príde nejaký mladí brigádnik s nápadom púšťať nám hudbu. Zaspávame vedľa hordy mladých Amíkov, ktorí ešte pred spaním vypisujú pohľadnice a nezabudnú sa zmieniť o svojej dnešnej nocľahárni.

5. Ville des Glaciers - Courmayeur ... ultra maratón sa blíži
Hneď z rána prekonávame hraničné sedlo - Col de la Seigne a zostupujeme do rozľahlého údolia - Lex Blanche. Míňame chatu Elisabette a bežci míňajú nás. Ultra maratón sa blíži, a zdá sa, že všetci trénujú práve v tejto oblasti.

Každoročný nonstop maratón okolo Mont Blancu, ktorý sa koná koncom augusta. To čo mi ideme 9 dní, dajú najlepší za 23 hodín.

Ide sa super a Majka fičí ako keby sme len dnes vyrazili. Je pekne tak opäť berieme vyššiu cestu. Pohľady na ohromné kotlisko formované ľadovcom Miage nás presviedča o sile prírody. Pohľad na celý Mont Blanc z talianskej strany nám však nie je dopriaty, keďže vrchol sa neustále kúpe v oblačnosti. V diaľke už vidíme lanovky označujúce stredisko Courmayeur. Schádzame do pásme lesa a potom do mesta. Predchádzajúca noc v kravíne, dnes v malom hotelíku v rušnom mestečku. Aj také zmeny prináša TMB.

... fičíme ďalej

Nerusiť, dobíjam ... Tak, to je on.
Stúpame do sedla La Seigne. Hurá, Itália. A zase do kopca ...

- pridané 17 Novembra 2008 o 15:09:16 -
... anywhere I roam where I lay my head is home