Hory
Okolo Annapurny
Okolo Mont Blancu
     Roraima 2810 m.n.m  ,  Krajina - Venezuela

Zdolali sme s Majkou 27 Apríla 2007, počas našej cesty po Venezuele a Kolumbii.

Na začiatok malá anketa. Aké iné horstvo okrem Ánd, sa nachádza v Južnej Amerike?
Prevažná väčšina zaloví v pamäti, porozmýšľa a aj keď ste už asi počuli a stolových horách, nie každý vie, že oblasť v ktorej sa nachádzajú sa nazýva Guayanská vysočina. Guayanská vysočina, zasahuje na územie šiestich štátov. Okrem Venezuely, Brazílie a Guayany sú to ešte aj Surinam, Kolumbia a Francúzka Guayana. Veľkú časť vysočiny pokrýva dažďový prales. Guayana - zem vôd. Z hustých tropických pralesov tu takmer kolmo, vystupujú strmé steny pieskovcových masívov - stolových hôr.

Kukenam a Roraima.
Na ich vrcholových plošinách sa život po milióny rokov vyvíja oddelene od ostatného/nášho sveta. Vďaka tomu tam teraz môžeme obdivovať rastliny a živočíchy aké by sme inde na Zemi márne hľadali.
My sa presúvame do oblasti zvanej Gran Sabana, kde sa nachádza Roraima alebo aj matka všetkých vôd, ako jej hovoria domáci. Voda z nej stekajúca napája tri veľtoky Južnej Ameriky - Orinoco, Amazon a Essequibo.

- mapka Venezuely -

Prístup k hore.
Gran Sabana je najprístupnejšia letecky, ale ide to aj po súši. Stačia vám na to dva nočné presuny: Caracas - Ciudad Bolivar - San Francisco de Yuruani. Diaľkové autobusy vo Venezuele sú výborné, a po sklopení sedačky sa krásne vyspíte. Len nezabudnite na spacák. Inak sa napriek tropickej horúčave vonku, budete vnútri klepať zimou. Z Frisca autom alebo po svojich (neodporúčam .. dlhé, prašné a nezáživné) do dedinky Paraitepui, odkiaľ je možné pokračovať v treku, len s lokálnym sprievodcom. Toho je najlepšie vybaviť vo Friscu, Santa Elene alebo si zabezpečiť celý trek s niektorou z mnohých cestoviek priamo v Caracase.

Zíde sa vedieť.
Trek na Roraimu a späť, trvá zvyčajne šesť dní. Prvé dva dni, je to pochod vyprahnutou savanou k stene. Zdá sa to ako prechádzka, ale netreba to podceňovať - páliace slnko, skoro žiadny tieň a nepríjemný hmyz môžu veľmi naštrbiť vaše odhodlanie. Tretí deň je výstupový. Štvrtý trávite na vrcholovom plató a objavujete jeho krásne zákutia. Posledné dva dni sú rezervované na cestu späť.
Zdrojom vody sú zo začiatku rieky Kukenám a Tek, ktoré cestou míňame. Postupne ale trasu ich koryta opúšťame, a tu po prvýkrát oceňujeme služby sprievodcu, ktorý vie, za ktorým z mála stromov/kríkov je ukrytý prameň.
Kvalitný opaľovací krém je na mieste. Keby ešte spĺňal funkciu repelentu, bolo by to ideálne. Vrcholové plató, ako keby si tvorilo vlastné počasie. Často krát, počas nášho pochodu bolo stratené v hustej oblačnosti. Bez ohľadu na to ako veľmi sa pri prechode savanou potíte, počítajte s tým, že ak vás na vrchole chytí dážď, zvyčajne je do prevádzaný aj prudkým ochladením.

Kedy ísť?
Najlepšie mimo obdobia dažďov, ale je dobré, vyhnúť sa hlavnej sezóne od decembra do apríla. Roraima je jednou z najľahšie dostupných stolových hôr, a tak je aj intenzívne navštevovaná.

Pravek. Džungľou. Majka.

Samotný trek.
Našou prvou starosťou po príchode do Frisca bolo, ako nájsť sprievodcu na trek. Ako už častokrát predtým, v týchto krajinách, si veci zvyčajne nájdu vás. Ani sme sa nenazdali, a po pár minútach blúdenia ulicami, nás oslovil chlapík, a hneď na nás "vybalil" Roraimu. Pár minút na to, sme už dohadovali podmienky s trochu poplašeným ale inak veľmi príjemným sprievodcom - Puri-Puri.
Puri už mal dohodnutú skupinku, ktorá si objednala plný balík ... sprievodcu, kuchyňu, výstroj. My sme chceli len odprevadiť. Slovo dalo slovo a my sme sa stali členmi medzinárodnej skupinky ktorú tvoril: milý aj keď trochu naivný japončík - Yosuke, vyšportovaná sranda Nemka - Helen s mĺkvym mužom, útly Anglán Mark a vtáčkar Carlos zo Španielska.

Mal som pocit, že sme si dohodli až moc dobrú cenu a tak som sa ponúkol, že pomôžem s vynáškou. Ostal na mňa obrovský melón, ktorý vyplnil posledné voľné miesto v batohu. Trochu to so mnou zamávalo, a druhý deň som svoju ponuku už nezopakoval ...
Prvé dni pochodu sme si spestrili kúpaním v riekach, ktoré cestou brodíme. Slniečko nemá zľutovania a malé prudko štípajúce mušky - jejenes, tiež nie. Našou hlavnou dilemou týchto dní je, či je vhodnejšie nanášať najprv repelent a potom krém na opaľovanie alebo naopak.
Na tretí deň začíname samotný výstup. Horský les, pre nás jednoducho džungľa, na upätí stolovej hory oživujú niektoré druhy paliem, množstvo kvitnúcich kríkov a stromovité papradie. Práve toto papradie vo mne evokuje myšlienky na pravek, a v tejto časti treku mi myseľ často krát zablúdi k románu stratený svet. Neustále sa snažím pohľadom preniknúť cez hustý porast navôkol, aby som zazrel prehistorickú príšeru. Výstup po svojich na Roraimu bez použitia lana je možný vďaka skalnému výbežku, ktorý traverzuje kolmú stenu hory - La Rampa. Po niekoľkých hodinách výstupu sa ocitáme v krajine, na ktorej opis márne hľadám prirovnanie k niečomu čo som dovtedy videl.

Iný svet, ktorý delí od toho nášho len 6 hodín výstupu!
Navôkol roztrúsené čierne skaly bizarných tvarov a všemožných rozmerov. Rastliny, ktoré by ste v črepníkoch a záhradách starých mám márne hľadali. Rozjímanie nám ale nebolo dopriate. Začalo pršať, a pršalo ... najbližších 30 hodín v kuse. Hmm a to sa vraj na Roraima rýchle mení počasie ... zdá sa, že len k horšiemu. Zalezený v táborisku pod skalou trpezlivo vyčkávame.
Pri čítaní článkov o stolových horách sa určite stretnete s výrazom endemický, ktorý označuje niečo čo sa nevyskytuje nikde inde na svete iba na jednom mieste. Na stolovej hore máte pocit, že je tam endemické všetko. Keď si španiel večer zapálil, a všetkým bolo jasné, že nejde o bežnú cigu, s úsmevom konštatoval ... endemiko.
Ráno v deň zostupu sa počasie umúdrilo a tak máme pár hodín na potulky touto nevšednou krajinou.

Plató. Susediaca hora Kukenam.
Moja skúsenosť z tohto výletu a rada pre vás.
Pred cestou som videl niekoľko premietaní o Venezuele, snoril som po webe a preštudoval dostupné knihy. Keď som bol konečne tam ... mal som pocit, že to už poznám. Tak už radšej tieto stránky zavrite aby ste neprišli o tie zimomriavky pri objavovaní niečoho nového a neznámeho.

Bromélie. Orchidea, myslím ... Endemiko ...

Viac info.
K2STUDIO.SK - Objavy našich jaskyniarov v stolových horách .. po prvé
K2STUDIO.SK - Objavy našich jaskyniarov v stolových horách .. po druhé
SUMMITPOST.ORG - vždy je dobré si doplniť info z iného zdroja
BACKPACKER-TOURS.COM - Puri Puri, sem tam robi aj pre nich

- pridané 23 februára 2008 -
... anywhere I roam where I lay my head is home