Hory
 -- Ide sa hore ...
 -- Klesáme ...
Okolo Mont Blancu
     Trek Okolo Annapurny 2004    >> Ide sa hore ...

10 marec 2004, Manang a okolie - voľný deň
Manang sa nachádza v nadmorskej výške 3500 m a od Manangu už cesta začína poriadne stúpať a treba s tým rátať. Ak si chcete cestu aj naďalej vychutnávať a vyhnúť sa nevoľnostiam spôsobeným redším vzduchom, je potrebné stúpať postupne, neunáhliť to. Odporúča sa neprekonať denne viac ako 450 výškových metrov keď ste sa už raz dostali nad hranicu 3500 m. Ideálne je ráno vstať, dajme tomu vo výške 3500 m, odšľapať si to a poobede sa utáboríť v nejakých štyroch tisícoch. Podvečer ešte spraviť túru na blízky kopec pretože najlepšie pre dobrú aklimatizáciu je vystúpať vyššie a späť nižšie. Keď budete do toho ešte hodne piť, problémy s nadmorskou výškou by sa vám mali vyhýbať.

Náš voľný deň sme chceli využiť na cestu k Ice Lake. Trasa k nemu je značená a v dedine nám povedali, že keď nájdeme sedem značiek, sme tam. Našli sme ich deväť a keďže bolo už dosť neskoro a my sme v ten deň ešte chceli prať, rozhodli sme sa ďalej nepokračovať. Aj keď sme nedošli k jazeru, z miesta kde sme došli sme mali nádherný výhľad a môžem vám to vrele doporučiť. Musím povedať, že v ten deň som sa najviac tešil na našu poslednú poľskú mäsovú konzervu, ktorú nám pred odchodom z Bombay daroval kamarát Kuba z Katovíc. Poviem Vám, konzerve - Turystyczna s takým výhľadom ako sme z toho miesta mali, sa máločo vyrovná.

11 marec 2004, Braga 3480 - Yak Kharka 4100 m
Pred odchodom nám majiteľ hotelíka daroval šatky, ktoré nám mali priniesť šťatie v sedle Thorung La. Opäť je krásne, vlečieme sa. Kniha nás trochu klame, uvedené údaje veľmi nesedia, tak ju zatvárame. Dedinku Yak Kharka nám ohlási skupinka Yakov pasúcich sa neďaleko. Je ešte skoro, tak rozmýšľame, či ostať alebo ísť ešte ďalej. Riešia to za nás naši známi, ktorí na nás už zdiaľky kričia a tak ostávame s nimi v Ganga Parna hotel za stovku. ( tá stovka je za dvojku a robí to asi 40 SK teda 20 na hlavu ... v 4000 metroch paráda ... ) Dostali sme izbu s vlastnou toaletou, čo je super bo ak človek stále pije tak sem tam musí. Keď tak v noci treba vyskočiť z vyhriateho spacáka je fajn, keď je toaleta čo najbližšie.
cestou k Ice Lake neďaleko Thorung Phedi

Pred večerou sme ešte čo to pochodili. Myšlienkami sme už v sedle a rozmýšľame o ďalšom postupe. Pokiaľ svieti slniečko, človek to celé vidí v pohode a veľmi pozitívne. Ako náhle zapadne, začne dominovať tma a zima, začínajú sa objavovať aj pochybnosti. Nechávame to tak a pálime na večeru. Ja som posledné dva dni furt hladný. Po večeri si dávam ešte fajné pečivo, ktoré práve upiekli. Je výborné a rozmýšľam, že si kúpim aj na ráno, aj na cestu , aj ...

12 marec 2004, Yak Kharka 4100 - Thorung Phedi 4470 m
Máte dve možnosti, kde stráviť poslednú noc pred výstupom. Buď ostanete v Thorung Phedi v ubytovni nazvanej Base Camp alebo vyšľapete 300 výškových metrov vyššie do High Campu a tým si o hodinu skrátite výstup do sedla a o to, to v deň výstupu budete mať jednoduchšie.
Z Yak Kharka vyrážame neskôr ako zvyčajne ... čakáme na slniečko. Prichádzame do Letdaru, odkiaľ by mali viesť dve cesty do Thorung Phedi. Ktorú vybrať za nás rozhodli iní, pretože len jedna bola prístupná. Prekračujeme rieku nasleduje malé stúpanie a začína sa dosť nebezpečný úsek. Je to tu samý zosuv pôdy a skália. Nad a pod nami more skál, ktoré čakajú ... možno ozaj len na to kýchnutie a posunú sa zas o kus ďalej. Nemám z toho dobrý pocit a preto naháňam Majku, aby sme ten úsek prešli čo najrýchlejšie. Na noc ostávame v Base Camp. Izby sú tu veľmi dobré s vlastnou toaletou a s jednotnou cenou 200 NRp. Na požiadanie vám požičajú aj paplón ak svojmu spacáku neveríte, alebo veríte, ale chcete to poistiť.

Je ešte len okolo jednej, tak využívame slnečné lúče a akumulujeme trochu tepla a potom sme sa pobrali obzrieť kadiaľ ide cesta, aby sme ráno po tme neblúdili. Ja neviem či z tej výšky alebo niečo dávajú do jedla, v každom prípade strašne prdím a to aj nahlas aj smrdľavo čo sa zvyčajne vyrušuje. Buď nahlas a bez smradu alebo zákerne potichu. No dnes to neplatí a navyše frekvencia je taká vysoká, že jedno sa nestihne rozptýliť a už je tu druhé. Ale ako hovorí Majko Zvada ... joj bruško sa mi stiahlo ..

13 marec 2004, Thorung Phedi 4470 - Muktinath 3800 m
Viac rozmýšľam ako spím, cítim sa fajn, zima mi nieje ... šak som si naprdel :)))
Vstávame pred piatou a o pol šiestej vyrážame. Je jasno mesiac stále svieti a čelovky hneď vypíname. Zo začiatku sa nám ide ťažko ale postupne sa dostávame do šľapacej pohody. Nie je už tak zima a čo to sme už zo seba pozhadzovali. Ako vždy ma trochu trápia prsty na nohách, ale s východom slniečka sa aj tie prekrvujú a my dávame trochu pauzu a čaj. Sme už za high campom a najstrmší úsek máme za sebou. Snehu bolo túto zimu málo a tak len občas prechádzame snehovým poľom. Je síce trinásteho, ale my máme šťastie, je krásne a ani vietor nás veľmi netrápi. Vo výške 5030 metrov je malá chatrč, kde Vám miestny borec, pre ktorého zima a výška zjavne nie je problém, predá čaj alebo čokoládu.

My od neho berieme sedem deci prevarenej vody za 100 NRp a robíme čaj. Je výborný, chvíľu oddýchneme a po viacerých klamných vrcholoch sme pred jedenástou dosiahli sedlo Thorung La v nadmorskej výške 5410 metrov nad morom. Máme dlhú pauzu, užívame si to tam a dolu sa nám ani nechce. Ale musíme. Čaká nás ťažký, 1600 výškových metrov dlhý zostup. Cesta je strmá a na prekvapenie dlhá a nie veľmi záživná. Kolená pod ruksakmi pri takomto zostupe dostávajú riadne zabrať. Máme toho dosť a okolo šiestej prichádzame uťahaní do Muktinath.
... anywhere I roam where I lay my head is home