Cesty
Naša Amerika
Kolumbia
     Vtedy v Kanade 2001    >> Jasper & Banff

Z Vallemountu sme sa dostali do Mount Robson Provincional Park. V tomto parku sa nachádza najvyšší vrch kanadských rockies Mount Robson (3954 m). Keďže počasie nám stále vychádzalo už zakrátko sme sa mohli kochať krásnym výhľadom naň. Z tej strany ako sme ho videli mi vyzeral veľmi neprístupne. Keď sme boli na druhý deň v Jaspry rozprávali sme sa na železničnej stanici so strojvodcom a on nám povedal, že ten vrchol je viditeľný tak 14 - 28 dní do roka. V tomto parku je tiež jeden vrchol pomenovaný po Terry Foxovi.

Terry Fox bol mladý chalan (22), ktorý v dôsledku rakoviny prišiel o nohu a napriek tomu sa rozhodol bežať z jednej strany Kanady na druhú. Jeho cieľom bolo upozorniť ľudí na túto chorobu a tiež tým chcel motivovať všetkých kanaďanov aby venovali na výzkum rakoviny jeden dolár. On to nakoniec nedobehol ale ľudia to vzali a stal sa národným hrdinom. Tento svoj beh nazval Marathon of Hope (1980). Rok na to zomrel. Tak ale to sa už dostávame do provincie Alberta.

Jasper. To v čo sme moc nedúfali sa stalo skutočnosťou a ešte ten večer sme sa dostali do Jasper National Park.Je rozsiahlejší ako ostatné tri parky v Rockies dokopy vyzerá viac divokejšie a je aj menej komercializovaný ako ostatné.Hneď ako sme vstupovali som upozornil Petra na veľké značky ktoré znázorňovali jelena s ohromným parožím tak sme sa na tom s chuti zabávali aké veľké parožie mu dali ale keď sme ho v niekoľkých minútach uvideli smiech prešiel bolo to fakt ako na tej značke. Také veľké jelene ako tam som u nás ešte nevidel. V Jaspry bola zima ešte viac. Trošku sme v noci prešli mestečko a potom sme išli nájsť miesto na spanie. To bola najchladnejšia noc však sme boli aj najsevernejšie. Ráno boli okná úplne pokryté námrazou.

Vrátili sme sa ešte do mestečka a zohnali nejaké info. Väčšina info centier bola ešte zavretá protože tam už bolo po sezóne a tento čas bol už značený ako zima. Otváracie hodiny boli kratšie. Potom sme si išli spraviť fotku s ohromnou kanadskou lokomotívou. Viem, že sa budem opakovať ale musím dodať že počasie bolo stále super a to bolo pre nás najdôležitejšie.Ten deň sme prešli oba parky Jasper aj Banff bola to taká typická americká auto turistika. Trochu ma to mrzí ale náš časový plán viac nedovoľoval. Vždy sme len vyšli z auto na nejakých view pointoch ako typický amíci sem tam sme niečo prešli k nejakým vodopádom škoda že nebol čas na nejakú túru. Je to tam fakt nádherné a hlavne veľmi rozľahlé.

Čo sa týka Jasper National Park miesta ako Athabasca Falls, Maligne Like, Columbia Icefield si netreba nechať ujsť. Columbia Icefield je narosiahlejší ľadovcový systém v Rockies a tiež v celej severnej hemisfére južne od arktického kruhu. Voda ktorá vzniká jeho topením napĺňa rieky, ktoré tečú do troch oceánov (Tichý, Severný ľadový a Atlantický). Ak sa vám nepáči behať po snehu a ľade len tak môžte sa nechať spolu s ďalšími povoziť na vozidle na to uspôsobenom pravdaže nič nieje zadarmo. Tak a to sme už na rozhraní parkov Jasper a Banff.

Banff national park je tretím najstarším na svete. Bol založený v roku 1885. Jedným z najväčších ťahákov je Lake Luise a preto sme sa tam vybrali aj my a rozhodli sme sa, že tam spravíme dlhšiu pauzu. (Len tak na okraj Lake s rovnakým menom môžete nájsť aj v Mount Rainier national park a tiež má čosi do seba.) Opisovať to veľmi nebudem fotky hovoria za všetko. Potom sme sa vybrali do mesta Banff, ktoré je nazývané aj hlavným mestom Kanadských Rockies. Dominantou mesta je Banff Springs Hotel.

Tento dal postaviť riaditeľ kanadských železníc Wiliam Cornelius Van Horne a myslím, že ho aj sám projektoval. Známym sa stal jeho výrok "if we can't export the scenery we will import the tourists". Je to veľmi zaujímavá stavba v gotickom štýle. Bol postavený v roku 1888 a na tie časy to bol najväčší hotel na svete. Len pre zaujímavosť jedna noc od 900 dolárov, prezidentský apartmán 1600.

Lake Luise.

Mne osobne viac sedel Jasper. Stromy tam boli nižšie a lesy neboli také husté. Do toho všetkého sa občas zamiešali listnaté stromy, ktorým už dominovali jesenné farby a celé to vytváralo obrazy o aké turisti v lete prichádzajú. Hory na jeseň sú naozaj krásne má to len jeden problém treba výmáknuť počasie čo sa nám podarilo. Značky v parku boli dvojjazyčné takže ani francúsky hovoriaci sa tam nestratia. Čo sa mi tiež veľmi pozdávalo boli značky upozorňujúce na najbližšiu nádobu na odpadky čo má vzhľadom na vzdialenosti svoje opodstatnenie. Treba dodať, že to neboli kontajnéry aké vídať u nás do ktorých sa líška alebo iné zviera dostane kedy chce a zanechá za sebou pekný neporiadok. Tieto mali bezpečnostnú zámku po ktorej zatlačení ste mohli kontajner otvoriť.

No a rockies máme pomaly za sebou. Banff sme opúšťali už potme a rozhodli sme sa, že by nebolo odveci zase sa raz vyspať v posteli a sprcha by už tiež bodla.

ak Vás to stále baví poďme do Calgary ...
... anywhere I roam where I lay my head is home